Thursday, February 24, 2011

7 tempat paling menarik di dunia untuk dilawati

assalamualaikum...

mcm biase kasi pape hal kasi salam dlu, pas2 nk mngamuk ke hape lantak ak la kn..hak3
tp ari ni xde r nk mngamuk bagai, da lme gk x post entry bru nih
tentu pmnat2 ak kt luar cne trtnggu2 entry trbaru dr ak kan..panggggg (sila mntah hijau skang jgk )
okeh disbbkn keinginan untuk holiday kt obersea sgt kuat, so ak suke lah search tgk gmbo2 tmpat2 cntik an
tgk gmbo pn jdik le, tnggu dpt anak tan sri or datuk2 bole la plan btol2
lau dpt askar pn bole diprtimbangkn lg, tp knpem kna puase 2thn nk save..(xde kaitan)
ngah ak usha2 td trjmpe bende nih, so ase nk post..so korang tgk ea,..
sesape yg brkenan ngn ak sila pkir 2kali sbb korang kna bwak ak ke tmpat2 sperti yg trtera di bwah..dush3



okeh kite mulakan dgn:


1) New Zealand (The Best Natural Beauty)
Masih ingat tempat-tempat menakjubkan dalam filem “Lord of The Ring”? New Zealand adalah tempat dimana ia dirakamkan. Kaya dengan khazanah semulajadi yang mengkagumkan, negara ini adalah kawasan tanah besar terakhir yang ditemui di dunia. Ia menghimpunkan budaya dan sejarah masyarakat Maori disamping peradaban Eropah yang berhijrah ke New Zealand.
Banyak tempat menarik yang patut dikunjungi. Antara yang wajib adalah Queenstown, Mt Cook National Park, Lake Matheson (Mirror Lake), Hobbiton dan Rotorua.

Hobbiton Movie Set and Farm Tours, LOTR, New Zealand




Queenstown at Night


2) Amsterdam, Netherlands (The
 Best Village Style)
Sesiapa yang mengimpikan percutian gaya kampung penuh ketenangan, Amsterdam adalah tempat terbaik untuk dilawati. Amsterdam terkenal dengan kawasan kincir anginnya disamping padang ragut rumput yang luas. Bayangkan anda berada dalam suasana senja dibawah pohon Oak sambil angin sepoi bertiupan. Satu pengalaman luar kota yang sangat sukar dilupakan.
Selain itu Amsterdam juga terkenal dengan terusannya. Apabila mengunjungi Amsterdam, pengunjung boleh menyewa rakit dan menyusuri terusan di kawasan Amsterdam ini. Mengkagumkan.
Antara tempat terkenal yang patut dilawati adalah “Anne Frank House – A Museum with A Story”, kawasan yang menceritakan tentang Anne Frank yang mati seawal umur 15 tahun sewaktu Perang Dunia Ke-2 terjadi. Mereka dikurung di kem konsentrasi (concentration camp) Auschwitz dimana ibunya mati sewaktu perang Nazi.

Windmills during Sunset, Amsterdam



Amsterdam City at Night


3) Granada & Seville, Spain (The Most Exquisite Architecture)
Bagi pencinta seni bina lampau, ini adalah tempat terbaik untuk anda. Selami dan hayati senibina terkenal di Granada & Seville, Sepanyol.
Alhambra adalah antara tempat wajib lawat di Sepanyol yang terletak di Granada. Ia menghimpunkan banyak senibina lampau yang unik seawal penciptaan bangunan menggunakan batu pasir. Di Seville, pengunjung patut melawati Alcazar yang menempatkan bangunan senibina taman seolah-olah taman tergantung Babylon suatu masa dulu.
Alcazar Castle Segovia, Spain



Seville Plaza, Spain


4) Santorini, Greece (The Best Beaches and Islands)
Lupakan Hawaii, Greece adalah tempat terbaik untuk percutian tepi pantai dengan himpunan pulau-pulau yang menakjubkan. Santorini atau dikenali juga dengan Thera adalah kawasan pulau bergunung berapi suatu masa dulu yang terletak di selatan Laut Aegean (Aegean Sea). Kawasan ini terkenal dengan pantai yang cantik disamping hotel-hotel di lereng bukit.
Bayangkanlah percutian di waktu musim panas ditiup angin semilir yang bersepoi lembut menepisi muka sedang anda berbaring dibawah payung sambil menikmati jus tropikal di atas bangunan yang terletak dikaki bukit. Satu inspirasi percutian yang sukar dilepaskan.

From the Balcony of Santorini Hotel, Greece




Santorini During Sunset, Greece


5) Paris, France (The City of Love)
Siapa tidak mahukan percutian paling romantik dengan alunan muzik violin yang mempersonakan sewaktu makan malam indah bersama kekasih hati? Paris, kota cinta, adalah tempat terbaik.
Di Paris, kunjungi restoran-restoran terkenal di sekitar kota dan nikmati hidangan lazat dan menyelerakan sambil disimbahi cahaya lilin yang romantik di dalam restoran. Menjenga
h ke luar tingkap anda dapat melihat Eiffel Tower, satu mercu tinggi melambangkan tingginya cinta sejati.
Setelah selesai, nikmati keindahan malam di kota Paris sambil menghirup udara segar malam. It’s priceless.
 El Panteon Street, Paris




Paris at Night
(tmpt ak pling nk pegi lah )

6) Mexico (The City of Ancient Civilisation)
Lagenda Maya dan jangkaan 2012 tidak akan lengkap jika tidak berkunjung sendiri ke Mexico. Di sinilah peradaban lampau terkenal, Maya bermula. Maya meningkat popular dengan jangkaan tepat seperti jangkaan kematian Abraham Lincoln. Kini, masyarakat heboh dengan jangkaan 2012 dalam kitab purba masyarakat Maya.
Bagi yang ingin mendalami ilmu peradaban purba dan masyarakat lampau, bolehlah berkunjung ke tempat-tempat seperti National Historic Park of Palengue yang merupakan kota lama peradaban Maya. Kawasan ini diiktiraf sebagai “UNESCO World Heritage Site”

Palengue, The Ruined City of Maya



Teotihuacan, from the pyramid of at the sun


7) New York, US (The City of Modern World)
Bagi yang sukakan hiburan, nikmat membeli belah dan pengalaman hidup moden terbaik, The Big Apple, New York adalah jawapannya.
Alami pengalaman seorang fashionista dan golongan elit seperti The Sex and The City dan Gossip Girl dengan mengunjungi Manhattan, kawasan elit terkenal dunia. Sebut sahaja, Armani Exchange, Prada, Dior, Louis Vuitton, semuanya ada di sini.
Bagi yang sukakan nikmat malam, kunjungi Brooklyn Bridge, nikmati keindahan malam kota di tepi Brooklyn Bridge sambil menikmati pancaran cahaya terang daripada jambatan terkenal itu.
New York, Skyline Picture



Brooklyn Bridge At Night



sume bende alah nih ak amek kt tenet je, lau nk tgk byk lg sila  klik sini okeh..hik3
lg satu ak suke jepun, ad sorg akk blogger nih stay cne wif asben die...ari2 die ad post psal salji kt cne..waaaa xcited ak weh nk pegi..sgt jelessssss...lau nk usha2 silalah ke hanasakura orite~


doakn ak dpt pegi tmpt2 mnarik...nk shoot sndri kt cne..wah3
okeh tuh je nk cakap taip, nti ak entry tmpt cntik lg okeh...
yawwwy


::sok kna anta skrip, storyboard, n yg ak pling suke ad TEST (xsabau) =)



No comments: