Thursday, December 9, 2010

leukemia dan mreka yg sy syang~

          Leukemia merupakan salah satu penyakit barah atau kanser yang berpunca daripada darah. Leukemia terjadi apabila badan menghasilkan sel darah putih dengan aktif seterusnya menghalang penghasilan sel darah merah.

       Situasi ini menyebabkan berlakunya gejala anemia pada pesakit. Keadaan ini juga akan menyebabkan pesakit kekurangan sel darah putih matang dan ia mengurangkan daya tahan terhadap jangkitan. Penghasilan sel darah putih berlebihan juga menghalang penghasilan platlet darah yang penting untuk tujuan pembekuan darah.


       Di dalam aliran darah manusia terdapat komponen darah berbentuk zat cair yang dinamakan plasma darah. Terdapat juga komponen darah yang membentuk sel dan terdiri daripada 3 jenis sel yang mempunyai fungsi masing-masing : 




 Sel darah merah (eritrosit)


·  Membawa karbon dioksida (CO2) dari seluruh tubuh ke paru-paru.
·  Memberikan warna merah pada darah kerana jumlahnya yang paling tinggi

Sel darah putih (lekosit)

·  Bertugas untuk melawan penyakit.
·  Merupakan antibodi semulajadi dalam badan manusia.

Platlet darah (trombosit)

·  Menutup lubang apabila terdapat kebocoran pada pembuluh darah.
·  Membantu dalam pembekuan darah.






       Ketiga-tiga jenis sel darah di atas dihasilkan di dalam sum-sum tulang iaitu bahagian tengah tulang yang berbentuk span. Semua sel darah yang masih muda(immature) berada dalam keadaan normal di dalam sum-sum tulang sehingga ia matang(mature).

       Sel-sel darah ini dihasilkan secara teratur dan terkawal sesuai dengan keadaan tubuh seseorang. Jika terjadi sebarang pendarahan seperti kecederaan atau menstruasi, sum-sum tulang akan menghasilkan sel darah merah dengan lebih cepat dan banyak untuk mengekalkan kadar hemoglobin.

SEL LEUKEMIA

       Sekiranya terjadi leukemia, sum-sum tulang akan menghasilkan sel darah merah yang tidak normal dalam jumlah yang berlebihan. Sel leukemia kelihatan berbeza dari sel darah yang normal. Di samping bentuknya, sel ini juga tidak berfungsi seperti yang sepatutnya.

JENIS LEUKEMIA
       Terdapat banyak jenis penyakit leukemia yang boleh menyerang tubuh seseorang. Ia dibahagikan kepada 2 jenis iaitu leukemia akut dan leukemia kronik. Leukemia akutberlaku apabila sel-sel abnormal iaitu sel muda(immature) abnormal tetap tidak matang sehingga tidak dapat berfungsi seperti sepatutnya.
       Manakala leukemia kronik pula berlaku apabila terdapat sel yang tidak matang tetapi masih terdapat sel yang lebih matang. Dalam keadaan ini perjalanan penyakit agak lambat.
       Sel leukemia timbul dari 2 jenis pokok sel darah putih iaitu sel lomfoid dan mieloid. Apabila ia mempengaruhi sel limfoid, leukemia ini dipanggil leukemia limfositik. Manakala jika ia mempengaruhi sel mieloid ia dikenali sebagai leukemia mielositik.

LEUKEMIA YANG SERING BERLAKU
  1. Leukemia limfositik akut
    • Leukemia jenis ini banyak berlaku pada kanak-kanak, tetapi ia juga boleh menyerang orang dewasa terutamanya yang berusia 65 tahun ke atas.
  2. Leukemia mielositik akut
    • Leukemia jenis ini juga biasa menyerang kanak-kanak dan orang dewasa.
  3. Leukemia limfositik kronik
    • Banyak menyerang orang dewasa yang berusia 55 tahun ke atas dan juga dewasa muda.
  4. Leukemia mielositik kronik
    • Biasanya menyerang orang dewasa.

TANDA-TANDA YANG SERING BERLAKU

Di bawah adalah tanda-tanda yang biasa ditunjukkan oleh pesakit :
  1. anemia - pucat, letih dan pendek nafas
  2. mudah jatuh sakit
  3. sakit anggota badan; jika sakit pada kaki pesakit akan berjalan tempang
  4. purpura - ruam warna jingga yang tidak hilang bila di picit
  5. mudah lebam
  6. hidung kerap mengalami pendarahan
  7. hilang nafsu makan dan turun berat badan

mesti korang pelik an ngn tjuk post ak nih, acualy da mls nk update blog memandangkn esk pg ak de last pper (dak2 laen ngah melepakkan dri msing2) tp ak xleh stdy so cm nk post menda ni la kan
sje nk kasik mklumat sal penyakit nih (lau korang xnk bca pn xpe) 
ni tuk peringatan ak jepp, pnyakit ni sgt bhaya oke LEUKEMIA spe x tkut
oke mmg sume pnyakit dtg drp ALLAH swt kan, DIA mengetahui sgala tntang makhlukNYA...

MAKSU ak diuji olehNYA dgn pnyakit ni, n bru smlm MAKSU pegi 
meninggalkan kami..innalillah...
al fatihah,semoga rohnya dicucuri rahmat n dtempatkan dikalngan
org2 yg beriman..amin
syg MAKSU sgt cm korang syg mkcik2 korang la kn, tp ALLAH lebh
 menyayanginya..ya ak tau
tp, maksu pegi terlalu cpt, mlm sok ak nk balik ngat sempat jmpe maksu...

balik cuti stdy week n raya haji ari2 ak dpt tau yg maksu disahkan mengidap LEUKEMIA...
okeh ak pasrah dlm usia maksu yg agk muda, sakit xknal usia kn
lg, ak tau pnyakit ni blh bwak maut..tp kmi trima dgn positif..
dlu de sorg kwn ak penah dpt pnyakit ni, tp die pn da xde skang~
biasenye pnyakit ni amek mase yg lame tuk sembuh..kna wat kemoterapi pe sume kn
tp maksu xsempat lalui sume tuh, myb ALLAH xnk kasik maksu skit lame2

sjak hari2 maksu stay hospital...dan ak penah skali jga maksu smalaman..
maksu kte syg maksu tau,cpt2 sembuh tau..nti ajor org BI ea..(maksu ckg BI)
mase tuh pn maksu xblh ckp, ak je yg ckp byk tp still blh tgk die dr dkat...
2-3 ari lpas tuh, dpt col nnek ckp maksu makin truk..maa n abah sume pegi tgk
mase tuh ak dmam, b4 raye..hukhuk nk tgk maksu..rindu maksu
ak sndri pn xlrat bgn, maa pn ckp lau pegi pn xleh masuk leh tgk melalui cermin je...nnek je leh msuk..
lamenye ak dmam,dkat smnggu smpai lah hari ak nk brtolak ke UM..ak dmam lg..
"abah org xnk pegi lg blh"
"xblh k.long kn de exm nti, xpe pegi je nti abs exm balik tgk maksu"
ak nek bus dgn berat hati, nk jmpe maksu..
exm dlm 2 mnggu, adek col...
"maksu mkin tenat, abah n maa pegi tgk"
oke tbahkan hati, cpt la abs exm..nk balik..hukhuk
doakn maksu byk2, nk tgk maksu sembuh lg

smlm lpas mkn mlm kt k.iqa kt cafe ak nek lepak2 jap nti nk trun lab suh ank azmi tgk laptop jap
window poblem benda ntah (die ckp ak xreti gna lptop,krang asam)
abaikan die, oke da ciap den nek blik...
stdy2 jap den gaduh ngn 'awk'..arghhhhhh tnsion...
kul bpe ntah, tetrtido...
terjga tgk jam kul 1.28 am..tgk de 3 msj...de msk adek..bkak
"maksu da xde, kul 11 lbh td"
xtau nk rase ape, nk balik exm xabs lg..byangkan time tuh, sorg2 plak tnpa spe2 mmg ak xtau nk ase ape 
okeh, tetibe de air kuar ikt mata ak (air mate kot)
okeh selawat byk2, try tido balik tp xblh
okeh bru teringat xsolat isyak lg, den bgn pegi blik air amek wuduk sume..
solat isyak, solat hjat...selawat n wirik sume
bcakan yassin tuk maksu sambil nangis2..mmg xtahan
kul 2.40 am..try tido..xblh..try jgk smpai trtido..
rumet kejut bgn subuh, solat subuh smbil nangis2...rumet tnye knpe tp xleh ckp asyik nk nangis jepp smbil msj ngn adek tnye khabar kt umh cane..sume oke tp maksu mmg da xde
tp brjaya jgk kasik tau rumet sal berita nih...sbar2..
tp xblh, nk stdy asyik kuar jek air dt mate ak nih..hukhuk
nk jmpe maksu!!! tp xblh..ya ALLAH

mmg xleh than nangis asyik pkir maksu, den tido
bgn2 dlm kul 10.30 am..da oke ckit
selawat n ingat ALLAH...
berjya kwal hati n emosi...stdy


MAKSU org syg maksu...nk jmpe maksu lg...hukhuk
p/s::al fatihah tuk maksu kte ye =)

okeh msuk bab mreka yg sy syg plak..sy syg sume org =)
 1st-opkos pameli kan...(sblm tuh syg ALLAH  n RASUL lee)
syg sgt ngn my pameli...they make me smile, hepi  cam korang gk r an...tp jgn tnye knpe ak xtaruk pic mreka..
sbb..heeeee ak syg mreka sgt2..aikk peliknye..pe nk pelik plak
maa n abah slalu pesan, xyah smpan gmbo pn xpe cma abah nk nak2 abah ingt abah dlm ingtan je..huuu
dieorg xsuke amek gmbo sgt an,so mreka yg ak pling syg de dlm ingtan ak leeeee
mcam kte syg ALLAH n RASUL la kn, kte ne ad tau cane rupe paras mreka tp kte syg mreka..cmtu le cternye..
tpppppppp, jgn slah sngka plak..mreka2 yg ak taruk pic kt cni bkn brmaksud ak xsyg korang...tppp
syg lbeh pameli la kannnn..pndai2 la korang tafsir sndri yepp
okeh yg pnting ak sgt syg pameli ok, mlm sok nk balik...yuhuuuuuuu!!!!!

okeh xnk buang mase korang bce menda2 nih..
nk kasik tau mreka2 yg ak syg kt UM nih..tettttttttt..ha3






ha3, nk ckp ak syg dri sndri lee..kih3
xde lah,ni rumet ak..
mmg sehati sejiwa an,pper pn abs same..ha3



dak kcik nih..nme die ieka..my rumet leeeeee
die ni dak sains kimia..wuuu mmg stdy mntap..respect ahh kt die
dak yg sgt baek ni asal jhor..tp da brpnye oke =)



ni pn my rumet gk..mcsue nmenye..he3
dak sains geo..mntap gk..ehhee
asal smae cm ak r..nk tau crik tau sndri yepp
blom brpnye...nk try cntak ak luh..ha3



aipp..korang msti trtnye2 an spe dak mnis nih..(mnis ke??) ha3
kak aimi nadia, kos mate ak leeee,cntik kn die brtdung =)
baek n sweet jep orgnyee...syg die gop..huuu
die asal pahang tp dk umh sewa kt luar..ngat nti nk dk luar gop ngn die :p



eh2 spe mkcik nih??ha3
akk tersyang nih nmenye k.ira (faizatul syaheera)
baek n sweet gk..tp da brpnye oke
die ni senior kt fac ak, huuuuu
baek ngn die time kt bandung dlu smpai la skang trus melepak2
huuuu,indu da lme x melepak smae..hukhuk




lagi..eh2 sal dak ni de cni..ha3
mun2 nih..dak gedix..huuuuu
junior ak yg pling rpat ngn ak leee
slalu share pape pblem, kononnye ak jdik knselor die r an..ha3
sweet2 da brpunye..kornag msti tau an spe..:p


ni lg le xknal an..iqa chan..hee
k.iqa dak 11th..um la an
sgt baek n sweet jgk orgnye..suke tgk die
suke snyum, knpe ak syg die..sbbb
lau de pape pblem die slalu ksik nsihat,smngat..he3
tenkiu akk =)


okeh da setle..pnat ooo
esk pg2 de pper blh plak ak melepak kt blog ni kannnn
alaaa ilex le, pper last nih xbpe nk smngat sgt..da lntur dah tgk org sume da balik..huu
ok2 stdy ea..wish me luck..hope dpt result gmpak lee
myb ni last post dr ak  kot..(tuk thn ni leee)
kesah..(ayt en apan)..xkesah pn..da pnat, mau smbung stdy..yeahhh smngat!!!!!


p/s::sgt syg pameli n maksu...al fatihah tuk maksu =)

4 comments:

Nor Aziha Ibrahim said...

yang, sabar ya ! sakit tak mengenal usia.
arwah adik perempuan saya pon meninggal sebab penyakit tu jugak plus dah memang ALLAH sayangkan dia lagi. kita hanya pinjam dia dari Allah..dah sampai masa Allah nak ambik barang yang kita pinjam, kita tak leh watpe la..redha je la. doakan dia bahagia di sana.

mizzshahida said...

ouhh ya..amin
tenkiu dear..very mish kn =)

iqa_chan said...

ala sweetnye sayang ida mucuk nieh.

terharunye akak ida post kat sini

sayang ida banyak2..

hehe

<3

cikshahida said...

hahaha ini ke? hehe sayang akak juga:))